top of page

Hvordan tette kommunegapet mellom økende utgifter og inntekter?

Kommunedirektøren i Nannestad mener mindre vekst, kommunesammenslåing og eiendomsskatt kan være svaret. 


Nannestad er en kommune i Akershus fylke med 17 000 innbyggere. Kommunen har ikke noe klart definert sentrum, befolkningen er spredt på de fire mindre tettstedene Maura, Åsgreina, Holter og Teigebyen (ofte kalt Nannestad).


Finn-Arild Bystrøm (til høyre) er kommunedirektøren i kommunen.  


ree

Tegning: Egil Nyhus. Du kan gjerne kjøpe Egils tegninger som digital fil eller kunsttrykk.


Bystrøm har bakgrunn som lokalpolitiker i Tinn, rådmann i Seljord og NAV-sjef på Stovner. Den 4. november la han, på et åpent møte for administrasjon, lokalpolitikere og innbyggere, fram forslaget til handlingsplan 2026-29 og budsjett 2026 etter at kommunens samfunnsplanlegger, Anders Røseth (bildet), hadde satt handlingsplanen i en samfunnsorientert kontekst.  

ree


ree

Felles situasjonsforståelse

Bystrøm brukte store deler av sin framleggelse på å trekke opp det kan kalte en felles situasjonsforståelse. Bl.a. rollefordelingen mellom kommunestyret og kommunedirektør.


ree

- Kommunestyret bestemmer rammene. Jeg utfører. Og når jeg sier jeg, så er det hele administrasjonen.


ree


- Umulig å ikke bryte regler

En kommune har mange lover, regler og forordninger å forholde seg til. Bystrøms viste til tidligere kommunedirektør Per Kristian Vareide (bildet) i Stavanger som på sin budsjettframleggelse i fjor plasserte seg ved siden av en over to meter høy stabel med alt sammen.


- Det er ikke en kommunedirektør som klarer å styre uten å bryte noe av dette. Men når vi oppdager feil, så retter vi og lærer av det, sa Bystrøm.


ree

Foto: Stavanger kommune


- Kommunedirektører skal bekymre seg

Økonomi er et sentralt fundament i styringen av en kommune. Ifølge Bystrøm bør en kommunedirektør alltid være bekymret for økonomien.



ree

1. Omsorg 2. Skole 3. Barnehage

Kommunene skal bruke mest penger på sine kjerneoppgaver pleie, omsorg og skole. Samt barnehage. Det gjør da også Nannestad.


ree

 


Kostnadseffektiv kommune

Bystrøm var svært godt fornøyd med at Nannestad i fjor ble rangert som landets mest kostnadseffektive kommune på Agenda Kaupang sin kommuneindeks.  I år måtte man hårfint se seg forbigått av Klepp.


ree


- På grensen til uforsvarlig

Kostnadseffektiviteten har medført at kommunen ligger helt på grensen av det forsvarlige hva gjelder tjenestene til innbyggerne. Det er ikke noe særlig mer å kutte i.


ree


Økende gap mellom utgifter og inntekter: Tre veier ut

Men tross effektiv drift, så er også Nannestads kommunekasse i ferd med å gå tom. Inntektene holder ikke tritt med utgiftene framover.


Bystrøm lanserte tre veier for å tette gapet: Redusere befolkningsveksten via arealplanen, slå sammen kommuner og innføre eiendomsskatt.


ree



- Skjeler til hvor det er politisk vilje

Jeg hadde gleden av å utfordre kommunedirektøren på ulike aspekter både knyttet til arbeidet og analysen hans.


ree

Der jeg startet med å spørre om det er en fordel eller ulempe å ha politisk bakgrunn i en kommunedirektørrolle?- Begge deler. Det er en fordel fordi læringskurven ikke blir så bratt – du får ikke «sjokkk». Men det kan være en ulempe hvis folk prøver å sette en farge på meg. For det er viktig å være nøytral?- Ja, det tror jeg er helt essensielt.


- Gøy og frustrerende

Når starter arbeidet med et slikt budsjett og handlingsplan?- Vi starter i februar/mars. Og prøver å ha de store tallene klare i mai/juni. Så er det stille i Norge i juli, vi «trekker pusten» i august og så slipper vi forslaget ut i dag. Tenker dere over hvor det politiske flertallet i kommunen ligger når dere legger fram en handlingsplan og budsjett?- Vi skjeler til hvor det er politisk vilje. Så matcher vi det opp mot det som er jobben min – å legge fram noe som er ansvarlig og trygt. Nå om dagen er det imidlertid litt vanskelig å vite hvor det politiske flertallet er i Nannestad.  Hvordan har det første året som kommunedirektør vært her?- Det har vært både krevende og gøy. Gøy?- Ja, det er gøy. Og litt frustrerende. I kombinasjon.


Viktig å bo i kommunen 

Hvordan involverer du folk rundt deg i en budsjettprosess?- Det er bred involvering. Jeg bor i Nannestad og får mange innspill fra folk jeg snakker med. Er det viktig å bo her for å gjøre en god jobb?- Jeg liker å bo her. Det er viktig å kunne se folk i øya på Kiwi eller hvor det måtte være, og også tåle at man er uenig med meg  - dette er en del av jobben, og det går veldig bra. Du snakket om «felles situasjonsforståelse» i din framleggelse – hvorfor er det viktig?- Å forstå gapet mellom økte utgifter og inntekter, og at vi foreslår noe som ingen vil ha – eiendomsskatt, det krever modningstid, diskusjon, tvil og tro. Vi må snakke om det på en god måte. Det eneste kommunen i realiteten kan gjøre er å øke inntektene?- Jeg ser ingen annen mulighet. Hvis jeg tar feil, så må noen komme og fortelle meg. Barn har rett til barnehageplass og skolegang. Eldre har rett til omsorg og pleie. Behovet er der og det er økende. Vi må våkne, dette er situasjonen. Det er tre ting dere skisserer som kan gi økte inntekter. Planlegge for redusert befolkningsvekst via arealplan er en mulighet? - Ja, vi får ikke nok penger pr. innbygger til å dekke behovet på utgiftssiden. Derfor er redusert vekst en vei. Slå sammen Nannestad, Gjerdrum og Hurdal?Og så nevner dere kommunesammenslåing – er det virkelig timing for å dra i vei med den debatten nå igjen?- Hehe, ja…jeg er glad kommunedirektøren ikke er på valg. Jeg skjønner at det er kontroversielt. Det er både følelsesmessige og kulturelle innvendinger. Og det er ikke sikkert at dette er realistisk, og det vil kanskje ta for lang tid å komme i mål. Men vi har godt samarbeid med nabokommunene Hurdal og Gjerdrum – jeg tenker at det ville vært en fin konstellasjon.


Så det er ikke oss i Ullensaker du vil slå deg sammen med?


- Nei! Applaus fra salen.


- 2000 kr i eiendomsskatt for gjennomsnittsbolig

Og så er det altså dette forslaget om eiendomsskatt. Det er ikke eiendomsskatt på næring du her tenker på?- Nei, det er for lite næring til at det monner – det er eiendomsskatt på boliger. Hvor høy må den være for å tette det økende gapet mellom inntekter og utgifter?- Vi har regnet på det. Og kommer til at vi kan få inn om lag 60 millioner hvis vi starter på en promille.Hvor mye vil det koste for en gjennomsnittlig bolig her?- Ca. 2 000 kr. Og satsen kan økes senere – opp til 4 000. Lørenskog innfører en tidsbegrenset eiendomsskatt – er det mulig her?- Ja, det er mulig å lage ulike avtaler og innretninger der man definerer klart hva pengene skal gå til.     


- Nannestad har 4-5 år på seg

Hvis det er slik at det ikke er noe mer igjen å kutte, og omtrent den eneste måte å dekke økende gap mellom inntekter og utgifter er å innføre eiendomsskatt – hva blir det politiske handlingsrommet da? Bør det ikke bety noe om det er blått eller rødt styre? - Nei, altså – det er mulig å gjøre en differensiering og si at en del av eiendomsskatten skal gå til en politisk satsning. Eller de kan si at de ønsker å styrke disposisjonsfondet, altså sparepengene våre. Og derifra gjøre investeringer på et område eller et annet område. Men bruker man opp fondet, så har man ikke lenger den muligheten. Da vil det bli veldig vanskelig å sette politikk på ting, da blir vi helt styrt fra staten. Hvor lang tid har Nannestad på seg for å gjøre noe?- 4-5 år. Har man ikke startet på prosessen da, er det vanskelig å se hvordan man skal unngå ROBEK.   Deretter åpnet vi for spørsmål fra salen. Der tok lokalpolitikerne Karl Arne Leivestad (Sp, varaordfører), Kirsti Mæland (Sp), Lars Ødegård (Ap) og Joel Ene (SV) ordet. Leivestad og Mæland ønsket noen avklaringer rundt overføringene fra staten, mens Ødegård og Ene brakte opp noen vurderinger av analysen til Bystrøm – begge var i sum positive.


Fire nye sykehjemsplasser, tre færre skoleassistenter

Økonomisjef Runar Nilsen (bildet) fikk deretter ordet for å legge fram både store og noen små tall i budsjettforslaget.




ree

Blant påplussingene som administrasjonen foreslår, finner vi fire nye sykehjemsplasser, opprette en sosialpedagogisk stilling i ungdomsskolen og styrke bemanningen ved SFO. Blant kuttene er det foreslått å avvikle politiske utvalg, redusere antallet kommunestyrerepresentanter fra 31 til 27, fjerne 3 skoleassistenter, fjerne kommunal kino, redusere åpningstiden i SFO fra kl. 17 til 16.30, redusere tilskuddet til skiløypekjøring og fjerne tilskuddet til Holter-hallen.


- Forkjærlighet for Nannestad

Jeg utfordret også økonomisjefen etter hans framlegg. Nilsen har vært ansatt i kommunen siden 2021 – med et lite mellomspill i Eidsvoll. Hva er det som driver deg til å holde på med disse tallene år etter år?- Jeg har en forkjærlighet for Nannestad kommune. Jeg er jo født og oppvokst her. Jeg har en fortid fra Riksrevisjonen der vi kontrollerte og drev litt i bakkant. Her kan jeg være med å være i forkant og være en pådriver og bidragsyter – det er givende. Hva er morsomst – de store eller små tallene?- Helheten. Følge hele prosessen fra en spire sås som barnehage eller skole til det blir ferdig. Være en del av prosessen og delta i de store diskusjonene – det er en fin jobb.


Menneskene bak tallene

enker du på at det er mennesker bak tallene? Når dere f eks foreslår å ta bort tre skoleassistenter neste år?- Jeg har følelser for det. Det er noe som rører ved en. I en kommune der jeg kjenner mange mennesker, så kan det være mennesker jeg kjenner som blir berørt. Samtidig må vi vise ansvarlighet. Hvis vi ikke gjør grep, så vil det bare gjøre vondt verre. Du brukte noen økonomiske begreper i innlegget ditt – deriblant selvkost – hva er det? - Det er noen regler som gjelder, bl.a. innen vann og avløp, der kommunen ikke har lov til å ta mer for tjenesten enn det som det koster å levere den. Det er dette som er selvkost.


- Statsbudsjettsforhandlingene kan påvirke 

Det pågår nå etter hvert forhandlinger på Stortinget om statsbudsjettet. Det er fortsatt Ap-regjering, men de må trolig ha med seg både Rødt og MDG for å få budsjettet igjennom. Kan forhandlingene påvirke rammene for Nannestad?- Det kan det absolutt gjøre. Litt avhengig av retningen budsjettvedtaket får. Om det f eks er øremerkede midler eller frie inntekter. Vi liker jo best det siste slik at vi kan styre det dit vi mener er det mest fornuftige. Har du fanget opp noen signaler? - Ikke enn så lenge. Barnehagepriser har vært et hett tema som særlig SV har vært opptatt av. Og Rødt har snakket om tannhelse bl.a., men det handler jo om fylket og berører ikke oss i kommunen sånn sett.


Trygg, forsvarlig drift

Hvem er budsjettvinneren i forslaget dere nå legger fram, Bystrøm? - Vi hadde den øvelsen internt og vi kom vel til at vi kan ikke peke på det. «Trygg, forsvarlig drift» er vår budsjett-overskrift. Handlingsrommet er såpass lite at det ikke er noen områder som peker seg ut. Helse og omsorg bruker vi mye penger på, men det handler om å dekke reelle behov. Jeg skulle gjerne ønske vi var mer i forkant og peke mer ut en retning, men nå halser vi mer etter. Hvorfor halser dere etter?- Fordi vi drifter kommunen 135 millioner billigere enn en snittkommune i vår kommuneklasse (kostra 7).


Maura skole

Mange er opptatt av Maura skole. Hva er status der nå?- Vi skal bygge ut den nye skolen i tre trinn. Den summen som er avsatt nå, tror vi skal holde til første byggetrinn. Hva går første trinn ut på?- Vi skal rive en del og sette opp en modul som skal være tilpasset dagens behov. Den skal være lett å bygge på i nye trinn; 2 og 3.Hva slags tidsplan er det snakk om? Når er dere ferdige med trinn 1?- Jeg vet ikke om jeg kan si noe eksakt årstall på det. Vi håper å få noen gode avklaringer nå i desember.Men det er ikke noe nytt i dette budsjettet mht. skolen? - Nei, men vi ønsker å få til tre ting samtidig: Maura, Preståsen og ungdomsskolen. Der bygget på Preståsen som skal møte behovet der, kan brukes som et midlertidig bygg på Maura mens det bygges der. Får vi til det, så sparer vi penger og får bedre effektivitet. Det første trinnet er finansiert, men så er dere ikke sikre på resten?- Nei. Politisk hadde man en ambisjon om at 200 millioner skulle holde til å bygge til det behovet som var. Holder det?- Vi tror ikke det. Det holder til det første trinnet. Ved å bygge trinnvis så har man bedre kontroll på økonomien og kan bygge når behovet kommer. Da får man nye priser etter hvert trinn slik at man kan si ja eller nei, stopp eller gå. Så jeg har tro på den utbyggingstakten som det nå er lagt opp til.


Færre løyper i skibygda Nannestad

Du snakket om skibygda Nannestad i din presentasjon, Nilsen. Men det legges opp til kutt i løypekjøring flere steder i kommunen. Så folk må ut og tråkke løyper selv eller hva skjer?- Nei, det er ikke det som er tanken, men vi velger å prioritere de lokale løypekjørerlagene som driftes på dugnad. Mens Skiforeningen, som en mer kommersiell aktør, får forslag til kutt. Hvorfor det?- Fordi de har en større flate å hente inntektene sine fra.

Men det vil fortsatt være løyper i Nannestad?


- Vi håper og tror det. Så lenge det kommer snø.

Kinoen ryker

Dere forslår å fjerne kinoen?

- Ja  

Fordi folk ikke besøker den nok?

- Det korte svaret er Ja. Vi var for optimistiske på inntektssiden, så det koster penger å avvikle.

Det er ikke noe lett å kutte slik i kultur. Jeg har vært leder av filmklubb og er kinoentusiast, men dette er tallenes tale.

Så når en kommune har lovpålagte og ikke-lovpålagte oppgaver, så må man rett slett bare prioritere de lovpålagte og så får man se om det blir noen penger igjen til det andre  -er det slik det tenkes?

- Ja, langt på vei er det slik. Men ikke-lovpålagte tjenester kan også bygge opp under lovpålagte. Dette er et puslespill, ting må henge sammen. Og vi jobber mer og mer på tvers  fordi alt er sammenvevd. Det gjør det også mer krevende å kutte noe.


Færre politikere?

Dere ønsker å kutte antallet kommunestyrerepresentanter fra 31 til 27? Ikke med en gang, men fra 2027. Hvordan er det for demokratiet – det blir en høyere terskel for å få valgt inn en representant?

-  Tanken bak er at kommuneloven sier noe om hvor mange representanter vi må ha. I dag har vi flere enn det loven sier vi må ha. Og 27 er det en kommune på vår størrelse må ha. Og så peker du på demokrati og engasjement, og det trenger vi mer av så det her ser vi kan bli politisk diskusjon.

Dere vil fjerne noen utvalgsledere også – hva er tanken?

- At alle må bidra.

Gjør administrasjonen noe selv mht. det? Jeg ser ikke det i forslaget?

- Agenda Kaupang viser at vi drifter 20 millioner kroner billigere enn andre sammenlignbare kommuner. Så vi mener vi har tatt grep her. Det lå inne et forslag om å redusere politisk sekretariat med en halv stilling, det er ikke realistisk med det arbeidsomfanget vi har nå. Vi styrker arbeidet HR og med å redusere sykefraværet. 11 av 100 er borte fra jobb til enhver tid i kommunen. Mer fokus på arbeidet med å få det ned kan bidra til å redusere kostnadene på sikt. Vi har også gått fra å være en virksomhetslederstyrt til en kommunalsjefstyrt kommune. Det har gitt færre toppledere, det gir oss en bedre og mer effektiv organisering.


Full kontroll på selvkost

Innbygger Aksel Bøyen ønsker svar på selvkost innen vann og avløp og hva slags kontroll kommunen har med dette.

- Jeg kan forsikre deg om at vi har full kontroll på økonomien på selvkost, lovet Bystrøm.

Bøyen ønsket også å få klarhet i hva kinoen koster pr. år. Kultursjef Monica Moer supplerte her Nilsen med at den pr. i dag går omtrent i balanse med dagens drift, men at de hadde lagt inntektsrammen altfor høyt.


Private aktører?

Arild Hemstad (Frp) trakk fram at alle tidligere kommunedirektører i Nannestad har klart seg uten eiendomsskatt og at Bystrøm også burde kunne klare det.

- Det er ikke uventet at Frp ikke vil ha eiendomsskatt. Og det er helt legitimt, det er politikk. Utfordringen ligger der likevel når du ikke kan kutte i driften og du har voksende behov så blir jeg nysgjerrig på hvordan man politisk skal løse det.


Hermstad fulgte der opp med å trekke fram private aktører som en del av løsningen.

- Jeg er åpen for det. Men det finnes pr i dag ingen som drifter tjenester billigere enn det vi selv gjør. I så fall vil jeg gjerne ta ham i hånda og takke, repliserte Bystrøm.


Karoline Rølsåsen i Norsk Sykepleierforbund mente kommunedirektøren hadde forklart bra hvorfor det blir vanskelig å holde budsjettet uten å innføre eiendomsskatt framover. 


Effektivitet kan gi lavere kvalitet

Ødegård (Ap) var litt oppgitt over opphaussingen av kostnadseffektivitet. Han mener et annet begrep også bør med: Kvaliteten på tjenestene. Jeg fulgte opp Ødegårds poeng med å utfordre Bystrøm på om lave kostnader går på bekostning av kvaliteten i tjenestene.


- Tidvis ja, svarte Bystrøm.

Hva går det mest på bekostning av?

- Der vi bruker mest penger.


Helse og omsorg?

- Ja. Og skole. Vi skulle gjerne ønske at vi hadde høyere kvalitet på noen av de tjenestene. Men jeg vil legge til at kvalitet koster ikke nødvendigvis mye. Noe gjør det, men ikke alltid. Det handler også om å bruke kronene der de monner best og mest.     


Beslutningsprosessen   

En ting til, Bystrøm, dere foreslår å kutte åpningstiden i SFO med en halvtime, stenger den fire uker i sommerferien og deler av høst og vinterferien – dere gjør det mer kronglete for foreldre her?

- Ja

Men dere må gjøre det?

- Vi opplever at vi må justere på alle steder, da. Det er mange små bekker som til sammen utgjør dette kommunebudsjettet. Vi jobbet også med forslag om å åpne kl 8 og stenge kl 16 eller kl 15. Men vi kom der i konflikt med tolk som jobbet turnus, og folk som jobbet i kommunen ville ikke komme på jobb til rett tid for man må jo ta vare på barna sine. Så det er noen skjæringspunkter på hvor mye du kan gå ned.


Når dere lander på kl 16.30 som forslaget – hvordan kommer dere fram til den løsningen? Skjærer du igjennom og sier sånn gjør vi det?

-  Det er veldig sjelden jeg trenger skjære igjennom på noe som helst. Vi diskuterer oss fram til kollektive løsninger og enighet. Noen ganger må vi lufte noe, la det ligge og så ta det opp igjen. Jeg tror det bare er en gang jeg har sagt: Sånn blir det.


Når var det?

- For to dager siden. Hehe.


Høring

Hva er veien videre – kan folk som lurer, har innspill osv. skrive det på kommunens nettsider? Ringe? Eller hva?

- Egentlig ja til alt, men fint hvis folk gjør det skriftlig. Dette forslaget går nå til formannskapet som gjøre det om til sin innstilling. Deretter går det ut på høring. På høringen kan alle gi innspill. Der kan man også stille alle de spørsmål man måtte ha.

Men leser dere alle de innspillene? Eller er det bare noe dere har for at det skal se fint ut?


- Ja! Vi ikke bare leser det, men alt føres opp i skjemaet vi har og det blir svart ut og vurdert.

Deretter er det en politisk prosess som munner ut i et budsjettvedtak på kommunestyremøtet 16. desember.


Ni måneder budsjettarbeid for administrasjonen, tre uker for politikerne

Ordfører Christian Bendz (H), nå har du hørt framleggelsen fra kommunedirektør og økonomisjef – hva er dine første refleksjoner?


ree


- Jeg vil takke for at de legger fram et så ansvarlig budsjett. Du sa jo selv at du har brukt tiden siden februar på dette. Nå har vi tre uker på oss…


Det er et budsjett med et ganske begrenset handlingsrom.

Er det frustrerende som politiker?

- Flere vil nok oppleve det som litt frustrerende, men jeg håper vi kan vise ansvarlighet sammen. Jeg regner med at det kommer flere forslag på bordet framover, og jeg vil snakke med alle for å se om vi kan finne en felles ansvarlighet. Så har vi fått noen krevende spørsmål som må tas opp.


Hva blir det mest krevende? Er det eiendomsskatten?

- Det er ett av flere forslag som må snakkes om. Noen av forslagene kan nok få gjennomslag, mens andre ting nok må revurderes. Jeg vil ikke forskuttere noen ting.  Jeg ser fram til å sette meg godt inn i budsjett, handlingsplan og tallgrunnlag.  Jeg ser fram til en god debatt. Og så gleder jeg meg til 16. desember og slå med klubba over et budsjett som vi sammen har jobbet fram.


Det er et noe uoversiktlig politisk landskap i Nannestad – har du en ide om hvordan budsjettet kan landes?


- Det er 11 partigrupperinger, men jeg har god tro på at vi skal få det til.


Jeg avrundet med å oppfordre alle til å komme med innspill både til kommuneadministrasjon og lokalpolitikere, det er en viktig del av lokaldemokratiet vårt.   


Her ligger hele streamen av framleggelsen. Her kan du abonnere på Politisk analyse. Eller gi litt støtte.  


Ønsker du Svein Tore som konferansier eller ordstyrer til ditt arrangement, så send en forespørsel på Facebook, Linkedin eller e-post: svein_tore_marthinsen@yahoo.no


 
 
 

Kommentarer


Levende demokrati - Velgere - Politikk - Analyse - Samtaler

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Motta nyhetsbrev fra Politisk Analyse

Politisk Analyse tar pulsen på folket og gir ut ferske analyser hver fredag!

Svein Tore Marthinsen: Valganalytiker. Debattleder. Redaktør

Stefan Sørlie Oure: Innholdsprodusent TV. Stream og podcast. 

Egil Nyhus: Kunstner og karikaturtegner.

Janne Grimsrud: Marked, Nettside/utvikling, Design.

© 2025 by IKON KONSEPT Powered and secured by Wix

bottom of page